Keynotes

We hebben zes collega’s uitgenodigd om in noord-zuidduo’s een keynotelezing te verzorgen en op zoek te gaan naar de raakpunten tussen hun onderzoeksinteresses.

Barbara De Cock & Jan Albert van Laar

Redelijk en redeloos twitteren: argumentatie en zelfpromotie door politici

Politici gebruiken Twitter veelal voor zelfpromotie. Door een analyse van Twitterproducties door politici uit verschillende Europese landen, bespreken we hoe zelfpromotie argumentatief het verschil kan maken in de communicatie – vaak via journalisten – met burgers, en onder welke voorwaarden zelfpromotie een redelijk (ethisch) argument uitdrukt, dan wel een (ethische) drogreden vormt. Eerst laten we zien hoe de Twitter-omgeving bepaalde affordances biedt en andere ontbeert voor politici met een boodschap. Vervolgens gaan we na welke argumentatieve doelen zelfpromotie kan dienen. Ten slotte behandelen we de vraag onder welke omstandigheden zelfpromotie kan beschouwd worden als argumentatief deugdelijk.

 

Barbara De Cock is chargée de cours (associate professor) Spaanse taalkunde aan de Université catholique de Louvain, Institut Langage et Communication. Haar onderzoek spitst zich toe op pragmatiek en (politiek) discours.

Jan Albert van Laar is universitair docent argumentatiefilosofie aan de Faculteit Wijsbegeerte, Rijksuniversiteit Groningen. Hij doet conceptueel en normatief onderzoek naar argumenten in onder meer onderzoeks- en onderhandelingsdialogen.

Mariëlle Leijten & Henk Pander Maat

1 + 1 = 3?
Cognitieve en tekstgerichte tradities opgeteld

In de cognitieve traditie van schrijfonderzoek staat het totstandkomen van de tekst centraal, en in de tekstgerichte traditie de uiteindelijke tekst. In deze presentatie combineren we de cognitieve en tekstgerichte aanpak, in de hoop dat zij elkaar kunnen versterken.

We passen de twee benaderingen toe op een onderzoeksproject naar brongebruik van gevorderde schrijvers. De schrijfprocessen werden geregistreerd met het toetsregistratieprogramma Inputlog. De kwaliteit van de teksten werd holistisch beoordeeld via paarsgewijze vergelijkingen. Daarnaast werden ze automatisch op lexicale en syntactische kenmerken geanalyseerd via T-scan, en handmatig geannoteerd op opbouwkenmerken.

Zowel toetsregistratie via Inputlog als tekstanalyse via T-scan worden afzonderlijk al vaker gebruikt in schrijfonderzoek. In deze presentatie integreren we beide benaderingen en gaan we dieper in op de belangrijkste aandachtspunten voor proces- en productanalyse. We bespreken de (meer)waarde van de complementaire cognitieve en tekstgerichte benadering. Ten slotte delen we enkele tips & tricks om de proces- en productanalyse zo betrouwbaar mogelijk aan te pakken.

 

Mariëlle Leijten is verbonden aan de vakgroep Professionele Communicatie en Digitale Schrijfprocessen van de Universiteit Antwerpen. Ze verricht onderzoek naar cognitieve schrijfprocessen en is mede verantwoordelijk voor het toetsregistratieprogramma Inputlog.

Henk Pander Maat is verbonden aan de disciplinegroep Taal en Communicatie van de Universiteit Utrecht. Hij onderzoekt de functionaliteit van opbouw- en stijlkenmerken van teksten. Hij is met een aantal andere onderzoekers verantwoordelijk voor de tekstanalysetool T-Scan.

Béryl Hilberink-Schulpen & Eline Zenner

Did you get it en wil je het ook?
Meertaligheid in instructieve en persuasieve communicatie voor een jonge doelgroep

Taal is een hulpmiddel, taal is identiteit (House 2003, Geeraerts 2003, Silverstein 2003). Deze (schijnbare) tweespalt tussen de praktische en indexicale waarde van (meer)talige keuzes in professionele communicatie kreeg al uitgebreid aandacht van taalbeheersers (Hornikx et al. 2013, Kelly-Holmes 2006, van Meurs 2010, Zenner et al. 2013). Opvallend gering daarbij is onderzoek met jonge ontvangers, terwijl net zij gelden als “hoofdrolspelers van globalisering” (Berns 2007: 43, De Vogelaer & Katerbow 2017).

Deze lezing wil via twee studies de spanning belichten tussen de (meer)talige keuzes van de professionele zender en het begrip en de evaluatie van de resulterende boodschap bij de jonge ontvanger. Studie 1 zet in op instructieve communicatie, Studie 2 richt zich op persuasieve communicatie. Samen leveren de twee studies op drie niveaus inzichten op: methodologisch, theoretisch en toegepast.

 

Béryl Hilberink-Schulpen is universitair docent bij de Radboud Universiteit in Nijmegen bij het departement Taal en Communicatie. Haar interesses omvatten o.a. Psycholinguïstiek en tweetaligheid. Recentelijk is haar onderzoek gericht op internationale bedrijfscommunicatie, in het bijzonder het effect van meertaligheid op instructievideo’s.

Eline Zenner is docent Nederlandse taalbeheersing aan KU Leuven, campus Brussel. Ze geeft er Nederlandse schrijf- en spreekvaardigheid aan studenten Toegepaste Taalkunde, Meertalige Communicatie en Journalistiek. In haar onderzoek bestudeert Eline enerzijds de spanning tussen tussen- en standaardtaal in Vlaanderen, en anderzijds de invloed van het Engels op het Nederlands. Ze kijkt hiervoor naar taalproductie (wat doet de taalgebruiker), taalperceptie (wat hoort de taalgebruiker) en taalattitude (wat is de mening van de taalgebruiker), waarbij ze steeds vaker ook (erg) jonge taalgebruikers in haar onderzoek betrekt.